Blog: Klanttevredenheid kinderopvang

Maandelijks publiceer ik een nieuw blog over de actualiteiten die spelen in de kinderopvangbranche. Deze maand is het onderwerp: Klanttevredenheid kinderopvang.

Waarom ik mijn verzekeraar wel aanprijs bij vrienden en mijn kinderopvang niet

Halverwege 2014 had ik één van mijn verzekeringen opgezegd bij SNS, ondanks dat bleef ik facturen, herinneringen en zelfs aanmaningen krijgen. Toen ik, net bevallen van mijn eerste kind, weer een aanmaning ontving belde ik voor de vierde keer dat jaar de klantenservice. De vraag om het probleem nu écht op te lossen stelde ik, mede door het gebrek aan slaap en het teveel aan hormonen, niet echt op vriendelijke toon. De medewerkster aan de andere kant van de lijn luisterde geduldig en bleef vriendelijk. Toen mijn zoontje door haar verhaal heen huilde, zei ze dat ik op kon hangen en dat ze het zou regelen.

Hoera een zoon!

Twee dagen later ontving ik een pakketje: een handgeschreven kaartje met de tekst dat mijn verzekering met ingang van mijn eerste contact was opgezegd, dat mijn teveel betaalde bedrag werd teruggestort en dat ik nu kon gaan genieten van de geboorte van mijn zoontje. Bijgevoegd: een SNS slabbetje.

Je begrijpt dat ik zó verrast was dat ik dit verhaal bij alle kraambezoeken heb verteld en dat ik nu nog steeds vertel over deze goede afhandeling van zaken. Ook hier in deze blog maak ik reclame voor mijn verzekeraar. Helaas heb ik niet zo’n zelfde verhaal over mijn kinderopvang. Hoewel ik dat hier graag had beschreven als een goed voorbeeld uit de branche.

Inlvoed van internet en social media

Waarom doet SNS dit? Omdat ze allereerst hun klant binnenboord willen houden. Daarnaast willen ze natuurlijk graag dat ik dit positieve verhaal vertel. Zij gebruiken dat als gratis reclame. Mond tot mond reclame is cruciaal. Of dit nou gebeurt tijdens het kraambezoek of op het internet via social media en vergelijkingswebsites.

Voor kinderopvangorganisaties is deze vorm van commercie nog even wennen. Maar steeds vaker zien we dat dit soort vormen van positief klantcontact worden gebruikt. In mijn voorbeeld buigt SNS een negatieve klantervaring om naar een positieve, door mij te verrassen. Dit soort voorbeelden zien we steeds vaker voorbij komen op Facebook en Twitter, waar klachten van klanten door een bedrijf op een leuke, vaak grappige, manier worden opgelost.

Hoe verras je je (potentiële) klant?

Het verrassingselement hoef je niet alleen in te zetten als er eerst een fout is begaan. Je kunt bijvoorbeeld een kaartje sturen naar een kindje, de week voordat hij/zij voor het eerst naar de opvang komt. Of je stuurt rond de uitgerekende datum een klein cadeautje en op de felicitatiekaart beschrijf je de connectie tussen het cadeau en de opvang (bijvoorbeeld een verwijzing natuurlijke materialen als je werkt volgens Steiner)

Verrassen kan altijd en is tegenwoordig een belangrijk onderdeel geworden van de klantreis. Een klant wordt je ambassadeur als hij een beleving bij je organisatie heeft. Kortom, als hij een positieve emotie ervaart bij hetgeen jij levert. Doe in ieder geval altijd dat wat je belooft, en denk erover na hoe je net dat beetje extra kunt bieden.

Wanneer zet je je troefkaart in?

Wanneer is het dan het goede moment om je troefkaart in te zetten? Dit is voor elke organisatie anders. Daarom brengen wij met organisaties de klantreis in kaart. Wat gebeurt er vanaf het moment dat iemand zwanger is en op zoek is naar opvang, tot het moment dat iemand klant wordt? Welke stappen neemt de klant? En welke stappen neemt de organisatie? Waar overlappen die, en op welk moment kun jij het verschil maken? En heel belangrijk: Heb je daar weleens over nagedacht vanuit het perspectief van de klant?

De ideale klantreis van een ouder

Hieronder zie je de ideale klantreis van een ouder die op zoek is naar een kinderopvangorganisatie. Wil jij samen met ons deze reis samenstellen voor jouw kinderopvang? Het kan in één middag! Lees verderop in dit blog hoe.

Web

Verbeter jouw klantreis in één middag!

Ik neem je graag bij de hand en nodig je uit om met mij een deel van jouw klantreis onder de loep te nemen. De fase van contact naar contract diepen we uit in één middag tijdens één van onze workshops bij jouw in de regio. Ben je erbij?

Meer informatie

 

Help je ons blog delen?

Wij zouden het super vinden als je ons helpt om onze blogs te promoten binnen jouw eigen kanalen. Bedankt voor de moeite!
[hupso]