Blog: Klanttevredenheid kinderopvang

Maandelijks publiceren wij een nieuw blog over de actualiteiten die spelen in de kinderopvangbranche. Deze maand is Daisy Kuipers van Het Aktie Atelier aan het woord. Het onderwerp: Wil jij € 61.000 verdienen in één dag?

Huh, wat bedoelt Daisy daar nou weer mee?

Nou, precies zoals het er staat: wil jij € 61.000 verdienen in één dag? Hoef ik persoonlijk niet over na te denken. Jij dan? Alleen is het niet direct voor jezelf (hoewel: ze betalen de welbekende boterham), maar voor de kinderopvangorganisatie. Dat is namelijk wat je doet als jij een nieuwe klant binnenhaalt. En dan rekenen we voor het gemak even een kind dat 2 dagen in de week naar de opvang komt van 0 t/m 12 jaar. Aardig bedrag, niet? Nu je dit weet kijk je misschien ook anders naar het geven van een rondleiding, want dit is voor de ouder en potentiële klant van doorslaggevend belang in de keuze voor kinderopvang. Maak het of kraak het! En dames, het moet gezegd: ik vind jullie geweldig. Vol enthousiasme praten jullie over jullie locatie, jullie kindje. Hele verhalen over wat jullie doen, eten, activiteiten, slapen, hoe alles werkt. Daar zijn jullie een kei in. Echt! Lekker blijven doen. Toch bespeur ik tijdens mijn vele bezoekjes aan jullie locaties als mystery guest (superleuk om te doen!) nog verbeterpunten.

De 4 verbeterpunten op een rijtje

Wat zeg ik: veel verbeterpunten. En het mooie is dat het hele simpele punten zijn. Laat ik het gemakkelijk maken door het voor je op te sommen:

1. Stel vragen! Ja, en dan verder dan dat je wilt weten op welke dagen er opvang nodig is en per wanneer. Stel jij weleens de vraag ‘Wat vind je belangrijk in de opvang van je kind? (en natuurlijk noem je dan de naam van desbetreffend kind of je noemt het baby). Eerlijk waar, die vraag wordt mij nooit gesteld. En dat is juist zo belangrijk! Als je het antwoord weet kun je hier namelijk verder op inspelen. Krijgt de ouder zowaar een rondleiding op maat!

2. Bied altijd bij aanvang iets te drinken aan. Het lijkt een inkoppertje maar je wilt niet weten hoe vaak ik als mystery guest met een droge mond weer buiten sta. Kuch.

3. Laat ouders jas/tas ophangen. Ook weer zo’n simpele maar gebeurt bijna nooit.

4. Sluit goed af. Geef een brochure mee en noteer (voor zover je dat nog niet wist) telefoonnummer en emailadres. Geef aan dat je na een paar dagen telefonisch contact opneemt en doe dat ook. Stel plaatsing op de hoogte van de rondleiding. Zeg nooit ‘Nou, hopelijk tot ziens en als je nog vragen hebt, bel dan gerust met plaatsing.’ Killing. Maar het gebeurt. En meer dan je denkt.

Je begrijpt dat ik zó verrast was dat ik dit verhaal bij alle kraambezoeken heb verteld en dat ik nu nog steeds vertel over deze goede afhandeling van zaken. Ook hier in deze blog maak ik reclame voor mijn verzekeraar. Helaas heb ik niet zo’n zelfde verhaal over mijn kinderopvang. Hoewel ik dat hier graag had beschreven als een goed voorbeeld uit de branche.

Vraag vooraf informatie

En dames, voordat er een rondleiding plaatsvindt, vraag informatie aan de ouders vooraf. Leeftijd, geslacht, naam van het kind, benodigde dagen en ingangsdatum. Je wil tenslotte niet zeggen ‘Welkom, gaat het om een jongetje, meisje, of moet het nog geboren worden?’ Hoe gaat het op jouw locatie? Succes dames!

Workshop: Van anonieme websitebezoeker naar klant

P.S. Wist je al dat ik 1 en 3 november aanstaande samen met kinderopvang.tevreden.nl een workshop geef over ‘online marketing in de kinderopvang?’ Meld je snel aan nu het nog kan!

Meer informatie

 

Help je ons blog delen?

Wij zouden het super vinden als je ons helpt om onze blogs te promoten binnen jouw eigen kanalen. Bedankt voor de moeite!
[hupso]